Skip links

Flexible Chassisondeling en nieuwe serie brandstoftanks

Modulaire verbetering:

Flexible Chassisondeling en nieuwe serie brandstoftanks

  • Scania biedt meer flexibiliteit met een modulaire chassisindeling – MACH – en verbeterde mogelijkheden om de carrosserie aan te passen
  • Nieuwe serie brandstoftanks biedt langere afstanden met minder brandstof aan boord
  • Dankzij de grote verscheidenheid aan brandstoftanks en de flexibele indeling kunnen klanten een vrachtwagenoplossing op maat krijgen, voor elke toepassing

 

Scania introduceert niet alleen een nieuwe aandrijflijn voor een groot aantal verschillende toepassingen, maar ook nieuwe opties voor de chassisindeling. Al deze nieuwe elementen hebben met elkaar gemeen dat het mogelijk wordt om trucks specifiek op maat te maken en te gebruiken voor hun individuele toepassingen en taken.

MACH, Scania’s nieuwe Modular Architecture Chassis, is veel flexibeler als het gaat om de behoeften van individuele klanten. Het belangrijkste kenmerk is de introductie van een nieuwe reeks regels voor gatenpatronen in het frame, met speciale gaten voor het monteren van onderdelen zowel binnen als buiten het frame. Het resultaat is een meer modulaire en voorspelbare chassisindeling, waardoor het theoretische aantal chassisindelingen exponentieel toeneemt.

“In plaats van vast te lopen vanwege de manier waarop verschillende componenten van elkaar afhangen, kunnen we nu een grotere verscheidenheid bieden voor chassisindelingen”, zegt Ola Brantefors, Head of Layout and Chassis Installations bij Scania R&D. “Het is vanaf nu mogelijk om het chassis efficiënter vorm te geven, te beginnen vóór de achteras, bijvoorbeeld door daar een brandstoftank te plaatsen. Dat kan betekenen dat het laadvermogen verbetert door een betere gewichtsverdeling, terwijl er tegelijkertijd ruimte overblijft voor objecten als een kist of steunpoten in vooruitgeschoven posities, dichter bij de cabine.”

Branstofoptimaliseringsunit

Er wordt ook een volledig nieuwe serie dieselbrandstoftanks geïntroduceerd met een capaciteit van 165 tot 700 liter per tank. Er zijn in principe drie maten (S, M en L), die ook in verschillende lengtes verkrijgbaar zijn. Ze hebben allemaal een nieuw, ingenieus D-vormig ontwerp dat hun robuustheid aanzienlijk verbetert en ze worden met C-vormige beugels aan het frame bevestigd.

 

De lagedrukbrandstofpomp, alsmede het primaire brandstoffilter en het waterscheidingsfilter zijn van de motor zelf verwijderd en samengebracht in een afzonderlijke unit voor brandstofoptimalisering. Deze unit is aan de zijkant van de primaire tank gemonteerd. Op deze manier heeft Scania voor eens en altijd de ultieme oplossing gevonden voor de bekende uitdaging: hoe kunnen we alle brandstof in de tank gebruiken?

Leave a comment