In het Zweedse Södertälje, waar het hoofdkantoor van Scania is gevestigd, wordt momenteel hard gewerkt aan een compleet nieuwe inrichting van de productiefaciliteiten die van groot belang gaat zijn voor het toekomstige succes van Scania. Deze staat in het teken van het Scania’s programma elektrische voertuigen. In 2023 moeten de nieuwe productiefaciliteiten full swing in bedrijf zijn. In dat jaar wil Scania een jaarproductie van 10 á 15 duizend elektrische trucks op de weg zetten. Daarvoor ligt er een masterplan waarin de Zweedse fabrieken volledig overschakelen naar de productie van elektrische voertuigen. De productie van voertuigen met verbrandingsmotoren vindt dan helemaal plaats in de overige fabrieken in Europa en Latijns-Amerika. In 2030 wil Scania dat minimaal 50% van haar jaarproductie uit elektrische voertuigen bestaat.
Scania bouwt in Södertälje een volledig nieuwe CO2-neutrale fabriek, met een totale investering van ca. 100 miljoen Euro, voor de assemblage van de nieuwste generatie batterijen. Deze fabriek moet in 2023 volledig operationeel zijn. Samen met batterijbouwer en strategisch partner Northvolt wordt een batterijpakket ontwikkeld waarmee een 40-tons lange-afstandtruck tot 4,5 uur volledig elektrisch kan rijden. Daarna kunnen deze batterijen in 45 minuten weer tot 80% worden opgeladen, wat goed is voor zo’n zelfde range. Met deze nieuwe generatie batterijen is elektrische aandrijving ook mogelijk voor de zwaardere toepassingen dan alleen stedelijke toepassingen als bijv. huisvuilinzameling of winkeldistributie.
De Nederlandse overheid heeft de doelstelling om in 2025 5.000 elektrische trucks op de weg te hebben. Janko van der Baan: “Dat is een ambitieuze, maar wel realistische doelstelling. Er dienen dan wel op hele korte termijn een aantal grote stappen gezet te worden. De belangrijkste daarvan betreft de benodigde laadinfrastructuur om deze elektrische vrachtwagens te kunnen opladen. Die is nu niet of nauwelijks aanwezig.”


